Szigorítás a zöld kommunikációban – Zöldre festés fekete lista

Felmerül a remény, hogy az EU új irányelve forradalmi változást hozhat a zöld kommunikációban. Gluténmentes víz, vegán hajkefe és társaik – 2024 márciusától szigorúan tilos az ilyen megtévesztő állítások használata. Az új szabályozás célja, hogy a fogyasztók ne essenek áldozatul a zöldre festésnek, és hiteles információk alapján hozhassanak döntéseket.

Mi a zöldre festés?

A zöldre festés olyan kommunikációs gyakorlat, amelyben a vállalatok termékeiket környezetbarátabbnak állítják be, mint amilyenek valójában. Ez a jelenség az utóbbi években egyre gyakoribbá vált, és komoly problémát okoz, hiszen megtéveszti az egyre nagyobb létszámban megjelenő környezettudatos vásárlókat. Fontos ezzel foglalkozni, hiszen azon kívül, hogy ez a magatartás rendkívül tisztességtelen, komoly károkat is okoz.

Az új irányelv főbb pontjai

  1. Fenntarthatósági célkitűzések: A jövőbeli környezetbarát célokra vonatkozó állításokat csak akkor lehet használni, ha azok mögött konkrét, ellenőrizhető kötelezettségvállalások állnak és források is elkülönítésre kerültek erre a célra.
  2. Nem releváns tulajdonságok: Nem lehet olyan irreleváns tulajdonságokat hangsúlyozni, mint a „gluténmentes víz”.
  3. Fenntarthatósági címkék: Csak hiteles tanúsítványokkal rendelkező címkéket lehet alkalmazni.
  4. Általános környezetvédelmi állítások: Olyan kifejezések, mint a „környezetbarát”, „zöld” vagy „öko”, csak bizonyított esetekben használhatók, ha kapcsolódik a termékhez kiváló környezetvédelmi teljesítmény.
  5. Környezetbarát jelleg teljes termékre vonatkozóan: Tilos a termék teljes üzleti tevékenységére alkalmazni a fenntartható kommunikációt, ha a környezetbarát jelleg csak egy szegmensre teljesül.
  6. Széndioxid-kibocsátás ellentételezése: Tilos azt állítani, hogy egy termék klímasemleges, ha ez nem igazolható.
  7. Jog által előírt követelmények előnyként történő bemutatása: pl. 2013 óta tilos a foszfát használata mosóporokban, de a reklámban mégis előnyként hangsúlyozva foszfátmentes mosóporként reklámozzák.
  8. Az összehasonlító reklámok: Környezetvédelmi szempontból összehasonlítás csak módszertant részletesen ismertetve, alátámasztott adatokkal lehet, kizárólag objektív módon.

Mikortól él a fekete lista?

Az irányelv 2024. március 26-án lépett hatályba, de a tagállamoknak 2026. szeptember 27-ig kell átültetniük a saját jogrendszerükbe. Magyarországon ez még nem történt meg, de a fogyasztók már most is tehetnek panaszt a Gazdasági Versenyhivatalnál (GVH), ha zöldre festést észlelnek.

További blogbejegyzés a témában: Milyen csapdái lehetnek a fenntarthatóság félreértelmezésének? – KNSz Design

Képek forrása: Tudatos vásárlók (módosítva), Greenbrain